چه کسانی در عصر غیبت صغرا، حضرت مهدی علیه‌السلام را ملاقات نموده‌اند؟
(بسم الله الرحمن الرحیم)
چه کسانی در عصر غیبت صغرا، حضرت مهدی علیه‌السلام را ملاقات نموده‌اند؟

افراد بسیاری در عصر غیبت صغرا به ملاقات امام زمان تشرف یافته‌اند كه به اسامی برخی از آنها اشاره می‌گردد:
• محمد‌بن‌عثمان عمری؛
• طریف ابونصر؛
• ازدی؛
• ابراهیم‌ابن‌‌ادریس.
مرحوم مجلسی در روایتی، اسامی 256 نفر از كسانی كه در عصر غیبت صغرا به حضور حضرت مشرّف شده‌اند را ذکر کرده است.

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
• ملاقات با امام عصر، سیّد جعفر رفیعی؛
• ما امام زمان را دیده‌ایم، واحد تحقیقاتی گل‌نرگس؛
• سیمای مصلح جهان و ملاقات با امام زمان، مراد فیضی؛
• قطره‌ای از دریا، داستان‌هایی از دیدار با امام زمان، ج 3، زین‌العابدین دست‌داده.



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: چه کسانی در عصر غیبت صغرا، حضرت مهدی علیه‌السلام را ملاقات نموده‌اند؟ , سایت ظهور فرج ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
بررسى احادیث مهدویت و ولادت حضرت مهدى (عج)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

 

شبهه ‏ی جهالت و ضعف راویان احادیث مهدویّت‏
یکی از شبهاتی که با عقیده‏ی مهدویّت مطرح است، وجود روایت‏های ضعاف یا مجاهیلی است که در تراث مهدویّت به چشم می‏خورد. گاه گفته می‏شود که مؤلفین این تراث با ذوق خود، هر حدیثی را جمع نموده‏اند، بی آن‏که در صحت یا ضعف آن‏ها تأملی کرده باشند.

نویسنده‏ی معاصر ((عبدالرسول لاری)) معروف به (احمد الکاتب) در کتاب خود در این باره می‏نویسد: ((نزد قدماء اخباریین، این چنین معروف بوده که هر روایتی را بدون بررسی در سند آن اخذ می‏نمودند، ولی بعد از آن، حرکت جدیدی پدید آمد و بین روایات تمیز داده می‏شد تا زمانی که حرکت اصولیین پدیدار گشت و اخبار را به دسته‏های مختلف از قبیل: صحیح، حسن، قوی،  ضعیف تقسیم نمودند. ولی این تطور و حرکت، شامل روایت‏های تاریخی را که حول موضوع ولادت امام دوازدهم هم مطرح بوده، نگردید)).(۱)

وی در جای دیگری از کتاب خود می‏نویسد: ((من معتقدم که خواننده‏ی عادی، احتیاجی ندارد که خود را به زحمت انداخته و علم درایت و روایت را فراگرفته تا بتواند روایت‏های تاریخی را که در رابطه با ولادت امام محمد بن الحسن العسکری(عج) وارد شده، بررسی نماید و یا این که از علمای متخصص در تاریخ بوده باشد؛ زیرا مؤلفین این کتب که مجموعه‏ی این نوع روایت‏ها را جمع کرده‏اند، خود را از ابتدا راحت نموده و گفته‏اند که ما اثبات وجود امام دوازدهم را از طرق فلسفی – نظری می‏نماییم و احتیاجی به روایت‏های تاریخی نداریم و اگر چنان چه توجهی به آن‏ها می‏نماییم، از باب تأیید است…)) سپس می‏گوید: ((اعتقاد من بر این است که اینان از باب این که شخص غریق به هر شیئی دسترسی پیدا نمود اخذ می‏کند، هر روایتی را جمع نموده‏اند و الاّ خود از هر کس دیگر آگاه‏تر به ضعف این روایاتند….)).(۲)

ما در این مقاله‏ی مختصر، اشکال مطرح شده را در دو بخش مورد بحث و مناقشه قرار می‏دهیم:

۱ – بررسی منابع حدیثی و مصادری که عمدتاً تراث مهدویّت در آن‏ها وارد شده است و نیز بیان مبنا  یا مبناهایی که مؤلفین آن کتب در جمع‏آوری احادیث برای خود در نظر گرفته‏اند.

۲ – توجیه مجموعه‏ی احادیثی که درباره‏ی ولادت امام مهدی (عج)  در مجموعه‏های حدیثی وارد شده است با در نظر گرفتن این که در میان آن‏ها، ضعاف و مجاهیل نیز وجود دارد.

 

برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: بررسى احادیث مهدویت و ولادت حضرت مهدى (عج) , سایت ظهور فرج ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
اختلاف شیعه و اهل سنت در ولادت امام مهدی (عج)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

 


در جامعه‌ی شیعه‌ی دوازده امامی، هم در میان عالمان و صاحب‌نظران و هم میان مردم عادی، تولد امام مهدی (علیه السلام) مورد اجماع بوده و بالاتر از آن، از ضروریات مذهب شیعه به شمار می‌آید و هیچ یك از آنان كم‌ترین تردیدی در این باره ندارد و این باور در جای جای آثار شیعه از كهن‌ترین آنها تا دوره‌های كنونی انعكاس یافته است. كلینی با صراحت می‌نویسد:
وُلِدَ للنصف من شعبانَ سنةَ خمسٍ و خمسین و مائتین (1)؛
مهدی (علیه السلام) در نیمه شعبان سال 255 به دنیا آمد.

مسعودی (2)، صدوق (3)، شیخ مفید (4)، سیدمرتضی (5)، شیخ طوسی (6) و... بر این مسئله تأكید ورزیده‌اند.
علامه‌ی طباطبایی می‌نویسد:
حضرت مهدی موعود (علیه السلام) فرزند امام یازدهم كه اسمش مطابق اسم پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) بوده، در سال 256 یا 255 در سامراء متولد شدند. (7)
مرحوم مظفر به هنگام معرفی عقاید شیعه، یكی از آن باورها را، ولادت امام مهدی (علیه السلام) معرفی می‌كند (8) و می‌توان گفت: اعتقاد به متولد شدن امام مهدی (علیه السلام) یكی از مشخصات شیعه نزد سنیان است.
ابن‌قیّم جوزیه می‌نویسد:
و أمّا... الإمامیّة فلهم قول رابع و هو أنّ المهدیِّ هو محمد بنُ الحسنِ العسكری من وُلد الحسین بنِ علیّ (9)؛
اما امامیه، (درباره‌ی امام مهدی (علیه السلام)) قول چهارمی دارند، كه مهدی (علیه السلام) را محمد بن حسن عسكری (علیه السلام) و از نسل امام حسین (علیه السلام) می‌دانند

 

برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: اختلاف شیعه و اهل سنت در ولادت امام مهدی (عج) , سایت ظهور فرج ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
چگونه می‌توان قبول کرد شخصی هزاران سال زنده بماند و بر اثر عوامل طبیعی نمیرد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

 

پرسش درباره طول عمر امام مهدی علیه‌السلام و توجیهات مختلف در این زمینه، همواره و از سوی افراد و گروه‌‌های مختلف مطرح بوده است. این مسأله را می‌‌توان از چشم‌اندازهای مختلفی بررسی و از نظر علمی و تجربی، منطقی و عقلی، قرآنی، تاریخی و روایی بررسی نمود و طول عمر امام موعود و سایر معمرین را اثبات کرد.
برای اثبات این مطلب، ابتدا دلایل مختلفی بر امکان یا وقوع «طول عمر» ارائه می‌‌گردد؛ سپس این مسأله در مورد امام عصر تطبیق داده می‌‌شود.
ابتدا گفتنی است که برای مدت زندگی انسان، حدی که تجاوز از آن محال باشد، تعیین نشده است.
از طرف دیگر، پیری معلول گذشت زمان نیست؛ بلکه معلول اختلالاتی است که در اعضای بدن حادث می‌‌شود. چه‌بسا اگر اختلالی در اعضای بدن یک فرد رخ ندهد، امکان دارد تا سال‌‌های متمادی با بدنی سالم و شاداب، زندگی کند.
پس باید روشن شود که مسأله طول عمر امام زمان، هرگز امری بعید یا غیرقابل قبول نیست و علم و دانش، نه‌تنها عمر طولانی را محال نمی‌‌داند، بلکه امکان آن را نیز به اثبات می‌‌رساند. از نظر معارف اسلامی نیز، این امر جزو مسلمات، بلکه حتی بدیهیات است.
برخی از دلایل مهم اثبات «طول عمر» امام مهدی علیه‌السلام، به شرح زیر است:

۱. از لحاظ علمی و تجربی
علوم تجربی امروز، امکان طول عمر را تأیید کرده، کوشش بشر را در این راه، نتیجه‌بخش، موفقیت آمیز و لازم می‌شناسد و برای طول عمر، حد و اندازه‌‌ای معلوم نمی‌‌کند.
تقلیل مرگ‌ومیرها و طولانی‌شدن عمر، وارد مرحله عملی شده و با سرعت رو به تکامل است و حد متوسط عمر از 47 سال به 74سال رسیده است. در این زمینه می‌‌توان نظر علوم مختلف را چنین بیان کرد:

 

برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: چگونه می‌توان قبول کرد شخصی هزاران سال زنده بماند و بر اثر عوامل طبیعی نمیرد؟ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
قرآن و وجود امام مهدى (عج)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

 

اشاره

از موضوعات مورد اختلاف بین علماى عامه و شیعه، مسألۀ ضرورت وجود حجّت خدا و ولى اللَّه الاعظم و قطب عالم امکان، در هرزمان، تا روز قیامت است؛ خواه این حجت، نبى باشد یا امام. علماى عامّه، این مسأله را قبول ندارند؛ ولى علماى شیعه به تبع ادله عقلى و نقلى، بر این موضوع پافشارى مى‏کنند. ما این‌جا به ادلّۀ قرآنى اشاره مى‏کنیم.

۱٫ آیات شب قدر

قرآن کریم، در دو سورۀ «قدر» و «دخان» به موضوع شب قدر و نزول قرآن در آن شب، اشاره کرده است.

سوره قدر

Gبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * إِنّا أَنزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ * وَما أَدْرَاکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ * لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ* تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ * سَلمٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِF؛

«به نام خداوند بخشاینده مهربان. ما آن [= قرآن] را در شب قدر نازل کردیم و تو چه مى‏دانى که شب قدر چیست؟ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. فرشتگان و روح، در آن شب، به اذن پروردگارشان براى [تقدیر] هرکارى نازل مى‏شوند. شبى است سرشار از سلامت [و برکت و رحمت] تا طلوع سپیده».

از این سوره استفاده مى‏شود که ملائکۀ در هر شب قدر، برای تمام امور بر زمین فرود مى‏آیند. به این موضوع، در سوره دخان نیز اشاره شده است.

سوره دخان

 

برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: قرآن و وجود امام مهدى (عج) ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
پاسخ به شبهه ولادت امام زمان(عج)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

 

شبهات مطرح شده در این خصوص به جهت بداهت و واهی بودن نیازی به پاسخ گویی تفصیلی ندارد اما علما و دانشمندان بزرگ شيعه و محققان انديشمند ما با کرامت و بردباري در دفاع از حريم مقدس امامت، و در راستاي روشنگري اذهان عامه مسلمانان، پاسخ این شبهات را به تفصيل داده و کتاب هاي متعددي در اين زمينه نگاشته اند.


از جمله کتاب: « الامامة و المهدي في تطوّر الفکر السياسي الشيعي من الشوري الي ولاية الفقيه» که به پاسخ و ردّ تفصيلي و کلمه به کلمه شبهات احمد کاتب، توسط محقق ارجمند آقاي سيد ثامر هاشم العميدي نوشته شده است.
و نيز در کتاب «در انتظار ققنوس» ترجمه فارسي، «المهدي المنتظر في الفکر الاسلامي» از همين نويسنده، به طور مستدل و لو اجمالي به اين گونه شبهات پاسخ داده شده است که مي توان براي رسيدن به پاسخ جامع و تفصيلي به کتاب هاي ياد شده مراجعه نمود.

 

برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: پاسخ به شبهه ولادت امام زمان(عج) ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
حدیث ثقلین و اثبات غیبت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

 

«حدیث ثقلین» از ادله اثبات غیبت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است؛ زیرا در آن حدیث می‌فرماید: «إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا؛ قرآن و عترت از هم جدا نمی‌شوند».۱ یعنی چه حاضر باشند یا غایب.
اگر کسی این حدیث را تحقیق و معنای آن را تحصیل کند، مسئله غیبت خیلی برای او واضح خواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت، لَزِمَ الْإِنْفِکاک بَینَ الْقُرْآنِ وَ الْعِتْرَةِ (لازمه آن جدایی بین قرآن و عترت خواهد بود).

در محضر بهجت، ج۱، ص۶۹

۱. اصل حدیث به این صورت از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است: «إِنی تارِک فیکمُ الثقْلَین، أَحَدُهُما أَکبَرُ مِنَ الآخَرِ کتابَ الله حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السماءِ إِلَی الأَرْضِ وَ عِتْرَتی اهل‌بیتی وَ إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتی یرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ من دو چیز سنگین و گران‌بها در میان شما به یادگار می‌گذارم که یکی از دیگر بزرگ‌تر است: یکی کتاب خدا، که ریسمانی است که از آسمان به سوی زمین کشیده شده است و دیگری بستگان و خاندانم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا اینکه در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند. (مسند احمد، ج۳، ص۱۴. نیز ر.ک: مسند احمد، ج۳ ،۲۷ و ۵۹؛ مجمع‌الزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۶۳؛ مسند ابن‌جعد، ص۳۹۷، منتخب مسند عبد‌بن‌حمید، ص۱۰۸؛ خصایص نسایی، ص۹۳؛ مسند ابی‌یعلی، ج۲، ص۲۹۷ و ۳۷۶؛ معجم صغیر طبرانی، ج۱، ص۱۳۱ و...) .



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: حدیث ثقلین و اثبات غیبت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
حجتی بر وجود امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیت الله بهجت (ره) : اما بنابر اشتراط ایمان که مخصوص به این است که حقیقت اسلام در ایمان است ـ «اَکمَلْتُ لَکُمْ دینکُمْ»۱، «إِنَّما وَلیُّکُمُ الله»۲ و امثال اینها ـ گفتیم در حقیقت، عاقل می‌فهمد که نبی، وصی می‌خواهد و تقریباً وصایت، بقایی است برای نبوت. مثل اینکه جایی دیده نشده کسی بگوید این مطلب را، لکن حقیقت مطلب اینجور است که دلیل بر وجود بقیةالله عجل‌الله‌فرجه در این زمان، از آن زمانی که متیقن نبوده، تا این زمانی که الآن هستیم در آن،  «سألت ربی»، در روایات «تارک فیکم الثِقلَین، کتاب الله و عترتی. سألت ربی أن یجمع بینهما و ان لا یفرّق بینهما فاستجاب لی» این دلیل است بر اینکه هر جا که قرآن هست، در هر زمانی که قرآن معمول‌به است، مرجع است ـ حالا یا صورتاً یا واقعاً؛ یا تبعیضاً یا تتمیماً ـ آنجا شارح قرآن باید باشد. وصی پیغمبر باید باشد. یعنی بقائاً خود صاحب قرآن که «انما یعرف القرآن من خوطب به»۳ خودش باید باشد. هر زمانی که اسلام هست، همان زمان، قائل به اسلام و ولیّ اسلام و شارح قرآن و عامل به اسلام و فلان را خدا معین کرده و هست؛ «لا یفرّق بینهما». نمی‌شود قرآن باشد، شارح قرآن نباشد.
ببینید در گیر و دار که این معنایش چیست؟! ... مقصود که همین را عرض کردم که روایت ترک ثقلین، با آن ضمیمه‌ای که در روایات هست، دلیل قطعی است بر اینکه امام زمان عجل‌الله‌فرجه «موجودٌ حیٌّ الی زمان ظهوره». نه اینکه بعد موجود می‌شود، بعد متولد می‌شود.

[حالا ممکن است گفته شود:] از کجا معلوم شد که متولد شده؟ یک زنی خبر داده دیگر، حکیمه سلام‌الله‌علیها یک زنی بوده که آمده گفته: نورانی شد و مجلس و اتاق و فلان و.... راوی یک زن است. [در جواب می‌گوییم] بله راوی یک زن است. این همه مدت که بوده است، هیچ کس از اصحاب، ندید و نفهمید و... . خود حضرت امام حسن [عسکری علیه‌السلام] و سایر ائمه همه‌شان خبر دادند و بعدش هم الی‌ماشاءالله شیعه از وجود مقدسش کرامات دیده‌اند و می‌بینند. ما چه می‌دانیم همین امروز مثلا در کجاها چه اغاثه‌هایی برای مستغیث‌ها، چه اجاره‌هایی برای مستجیرها. چه کارهایی هر روز می‌شود.

«المحجوب عن اعین الظالمین؛ غایب از چشم‌های ظالمین است»؛ اما غیر ظالمین ـ کسانی که نه ظالمند نه رفیق ظالمند، نه معاشرند با ظالمین، نه در خانه و نه در محله ظالمین هستند، اینها اصلاً از وجود شریفش محجوب نیستند. مضافاً به اینکه دیدن با چشم، موضوعیت ندارد، طریق است. اگر آدم از پشت پرده صدایی شنید، فهمید، یقین کرد، خبرهایی داد، خبرها مطابق با واقع شد، از سابق ما خبر داد، از لاحق ما خبر داد، یقین پیدا می‌کنیم، ولو چشممان نبیند. مضافاً به اینکه همین دیدن را هم خیلی از علما از بزرگان علما، ادعا کردند که اگر ما بگوییم آنها دروغگو بودند، کار ما دیگر معلوم است [که] ما در چه حالی هستیم.

 


 

۱. مائده : ۳.

۲. مائده : ۵۵.

۳. کافی، ج۸،‌ص۳۱۲؛ وسائل الشیعه‌ج۲۷، ص۱۸۵؛ بحارالانوار، ج۲۴، ص۲۳۸



:: موضوعات مرتبط: اثبات ولادت و وجود امام زمان (عج) , ,
:: برچسب‌ها: حجتی بر وجود امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 صفحه بعد